lørdag den 14. februar 2009

Debriefing :)

First of all, vil jeg nu gerne lige undskylde for ikke at have faaet skrevet herinde i lidt over en maaned, hvilket virkelig er for daarligt!! Men igen har jeg hele tiden udskudt det og bare udlevet oejeblikket som det var. Nu har jeg saa en chance for at debriefe jer allesammen om hvad der er sket siden jeg skrev sidst, skal nok goere det kort. 


Jul
Den 24. december havde vi en lille juleaftens-fest med nogle venner herovre, for at spise og hygge. Robert's soester Tina, var kommet paa beseog hvilket var rigtig dejligt, og hun ville saa blive til om morgenen den 25. december, saadan at hun kunne vaere en del af den officielle jule morgen! :D Vi sagde farvel til alle gaesterne, i blandt dem er et andet boesse par: Rick & Henry, som har en udvekslingsstudent fra Daniel(Fra oestrig), som jeg saa af den grund ser en del til, cool guy! Derefter gik Tina, Robert, Curtis og jeg til kirken for at vaere med til midnatsmesse, som logisk nok ender ved midnat, og der var smuk sang saa det var fedt. Vi vaagnede op om morgenen(jeg som den sidste??), og den foerste morgenmad bestod bare lige af et stykke roulade(eller en "log" som de kalder det), og derefter fik alle lov til at kigge i deres stroemper(ja altsaa dem paa kaminen..), som alle var fyldt med et ton slik og andet gejl af episke proportioner. Da aabnede vi gaver, samme system som derhjemme skal det lige siges, saa Tina startede og den som gaven var til skulle traekke den naeste gave and so on. Vi var paa en stram tidsplan, og maatte straks afsted igen for at naa ud til Robert's tantes hus, for at spise julemiddag og have en hyggelig dag som det ogsaa blev i den grad :) 

Nytaar
Jeg havde ikke forventet mig en hel del af nytaaret herhenne, efter jeg hoerte om hvordan man ikke kan koebe fyrvaerkeri som 17-aarig!!! :/ ... men selvfoelgelig skal man stadig vaere istand til at koebe afsavede jagtgevaer og andet farligt stads? Helt aerligt.. Men vi var saa blevet inviteret til en nytaarsfest hos nogle venner paa oest-siden af byen, hvilket var en okay sjov fest, men savnede nu altsaa stadig noget fyrvaerkeri!! :( Jeg kom hjem utroligt traet og gik bare i seng. Naarh ja! Dagen foer nytaarsaften var jeg i byen med den asiatiske AFS-gruppe, saa jeg stod lidt ud fra maengden, men vi skulle proeve at vaere vidne til nogle rigtige retsager nede i domhuset, som kun er ca. 10 min. gang fra vores condo. Det var virkelig interessant at vaere vidne til, og selvom det ligner noget fra "Amy's ret" eller "Ally", saa hoerer man altsaa ikke saa mange "objection!"'s hele tiden. Mere end det er det altsaa en helt anden virkelighed at sidde og se nogle give deres udsagn om sagen mens de sidder ved siden af dommeren. En dame som var vidne i den sidste retsag loej tydeligvis hele vejen igennem, og det var ret svaert at sidde og se paa det. Vi sagde farvel til hinanden og jeg drog atter hjem, men siden det var nytaar naeste dag, fik jeg lyst til at gaa ned i byen og faa koebt en eller to ting til toej. Saa jeg fik koebt en virkelig fed stofvest og et scarf(toerklaede), som jeg tog paa til nytaarsfesten. 


Januar
Ja de foerste januars dage, var bare fyldt med skole, og venner efter skole, men mest skole fordi at vi skulle laese op til eksamenerne :/ Saa fik ikke lavet det helt store her. Men noget nyt er at jeg faktisk er begyndt at gaa til en kristen ungdomsgruppe, og at jeg selv er blevet en AKTIV kristen nu, modsat hvad jeg var foer. Jeg har en masse venner i denne gruppe, og jeg gaar to gange om ugen, og er begyndt at gaa i kirke med Curtis om soendagen nede i byen, hvilket er rigtig dejligt! Det er en masse flinke folk dernede. Jeg havde talt lidt med Hulda om hvad hun skulle lave i weekenden og hun skulle med hendes familie i hytte ved foden af Mt. Bachelor, i midten af oregon for at staa paa ski :) Hun ville hoere om jeg ikke ville med, og det kunne jeg ikke afslaa saa afsted tog vi den 16. januar efter at jeg havde pakket og faaet det rigtige toej paa. Vi havde en fantastisk weekend! Jeg fik chancen for at vaere sammen med hendes vaertsfamilie og en ven af deres. Det er nogle rigtig rare mennesker hun bor sammen med! :) Det var noget anderledes at staa paa ski igen, men jeg vaennede mig hurtigt til det og allerede paa min foerste tur ned af bjerget formaaede jeg at tage en sort pist med Hulda. Jeg er altsaa ikke helt rusten. Der blev vi saa indtil soendag hvor vi tog hjemad og atter maatte vende tilbage til skole :( 


Det var saa nogle korte dage i skole, hvor jeg fik snakket med min vejleder om at skifte mit IB fysik, ud med et andet fag da det virkelig er begyndt at stresse paa mig her paa det sidste! :/ Det bliver til dage hvor det eneste jeg laver efter skole er at sidde og lave lektier, og saa gaar i seng... Saa jeg havde muligheden for at skifte det til meteorologi(ja det er et fag i skolen!), og jeg tog chancen og meldte mig ind i den klasse istedet. Mine eksamener gik rigtig godt, isaer i matematik hvor jeg fik en 87%, modsat omkring de 70% som jeg normalt faar, og her paa det sidste er det skiftet fra at vaere virkelig svaert til at vaere virkelig let! :) Det betyder at jeg kun bruger ca. 3-4 timer paa lektier pr. dag nu.  

Saa kom den 24. januar, og det var tid til midtaarsorienteringen hvor alle os AFS'ere skulle ud paa en lejr og have det sjovt med en masse ligegyldige spoergsmaal, og repeteringer af alt fra den foerste lejr. Men heldigvis faar vi ogsaa chancen for at haenge ud sammen med hinanden i pauserne og ved spisetid hvilket er rigtig fedt, fordi det er nogle rare mennesker derude. Udover saa at leje nogle obligatoriske forskelligheds-lege, havde AFS arrangeret en skitur den naeste dag som man kunne melde sig til, og det gjorde jeg sammen med de fleste af de andre. Vi tog bussen kl. 8 om morgenen, og de fleste af os sov i bussen paa vejen til bjerget...en af kaederne sprang med et hoejt smaeld senere paa turen, og forsinkede os yderligere, men derhen kom vi til sidst. Vi tog skiene paa og drog til toppen af bjerget. Jeg faldt kun EN gang, i noget dybt sne, saa jeg synes jeg var ret saa heldig! :p Vi havde en del sjov, og vejret var okay, men meget graat! Vi tog saa hjem en 4 timer senere og jeg blev hentet sammen med daniel af Robert og Curtis, hvorefter vi koerte ud til Daniel's vaertsforaeldre og havde middag sammen med dem. 

Den 30. Januar, efter at vi havde faerdiggjort vores eksamener i skolen, tog jeg med nogle venner hjem til en af dem, for at fejre det med at pynte kager og have det sjovt. Vi spillede spil, og fik lavet en hel del gode kager sammen, og jeg blev der til om aftenen hvor Robert hentede mig, og igen spiste vi middag hos Rick, Henry and Daniel. Alt i alt var det en rigtig god januar maaned! :)  

Ingen kommentarer: